تبلیغات همسان یا همان تبلیغات بومی، رویکردی از تبلیغات برخط است که ازنظر ظاهری و حس و حال، با فرم و کارکرد پلتفرمی که در آن نمایش داده می‌شود هم خوانی دارد و اکثر مواقع به دلیل وجود این شباهت، تشخیص این نوع از تبلیغات، برای کاربر عادی کار ساده ایی نیست.

 دیجیتال مارکتینگ ابزاری کارآمد برای جذب مخاطب هدف است. ولی هرچقدر افراد در رسانه های اجتماعی بیشتر فعالیت ‌کنند، به همان اندازه راحت‌تر می‌توانند تبلیغات را تشخیص داده و از محتوای تبلیغاتی دوری کنند. اینجاست که تبلیغات نیتیو به کمک کسب و کارها می‌آید تا به روش دیگری پیام خود را به مخاطبانشان برسانند.

با افزایش درصد نفود اینترنت و پیشبرد تلفن‌های همراه، سلیقه کاربران در مشاهدۀ تبلیغات نیز دچار تغییر شده و ناگزیر ممکن است در دنیای امروزه، دیگر روش‌های تبلیغاتی قدیمی با استقبال کاربران روبه‌رو نشود. تبلیغات همسان کاربرد جدیدی برای تبلیغات است که با سرعت زیاد در حال همه‌گیر‌شدن در ایران و دنیا است.

تبلیغات نیتیو ضمن اینکه برای کاربرانِ برنامه تعامل بیشتری ایجاد می‌کند، از حس ناهماهنگی‌ای که تبلیغات به‌صورت پاپ‌آپ و… ایجاد می‌کنند، کم میکند. این نوع خاص از تبلیغات علاوه بر اینکه تجربۀ بهتری را برای کاربر رقم می‌زند، برای فعالان بازار‌ اپلیکیشنی، بازگشت سرمایه‌گذاری بسیار مثبتی را نیز به دنبال دارد. میزان کلیک و تبدیل کانورژن بیشتر، نشان‌دهندۀ تأثیرگذار‌بودن تبلیغات همسان است.

تبلیغات همسان، بیانگر یک تغییر مسیر در چشم انداز تبلیغات موبایلی است. به جای ایجاد اختلال، سردرگمی و وقفه برای کاربر، تاکیداصلی بر دستیابی به نوعی از تبلیغات است که کمتر سرزده، ناخواسته و آزاردهنده باشد. کارکرد اصلی تبیلغات همسان این است: “چرا کاربران را در همانجایی که هستند ملاقات نکنیم؟

تبلیغات همسان دو هدف اصلی دارد:

  1. قرار‌دادن برند در ذهن کاربر و تثبیت موقعیت آن؛
  2. تشویق و هدایت کاربر برای انجام عملی مشخص.

بنابراین هر نوع محتوای شخصی سازی که در تجربۀ کاربری اختلالی ایجاد نمی‌کند و حس تبلیغات تهاجمی به کاربر نمی‌دهد، برای آن هزینه‌ای پرداخت شده است و با شکل پلتفرم نمایش‌دهندۀ آن سازگار است آگهی تبلیغاتی همسان محسوب می‌شود. این محتوا می‌تواند در قالب مقاله،شعار، ویدئو یا تصویر باشد. تبلیغات همسان الزاما روی تبلیغ و معرفی محصولات تمرکز نمی‌کنند، بلکه معمولاً در رسانه های اجتماعی و سایت‌های دیگر، در قالب مطالب اسپانسرینگ، با‌توجه‌به استایل و ساختار محتوای صفحه و سایت نمایش‌دهنده دیده می‌شوند.

قطعا با معنای استتار کردن آشنایی دارید، اولین گام در استتار کردن، همسان شدن با محیط بیرونی است. تبلیغات همسان در واقع هماهنگی و همسان شدن تبلیغات با محیط پیرامونی آن ها است. تبلیغات همسان راهکاری موثر برای جلوگیری از نادیده گرفتن هوشمند تبلیغات توسط کاربران است. بنر همسان، حاوی یک عکس و یک مطلب مرتبط با محتوای سایت است که در ادامه مطالب سایت و در قالب طراحی سایت میزبان نمایش داده می‌شود. این هماهنگی در شکل و محتوا باعث می‌شود تا کاربر به بنر تبلیغاتی اعتماد بیشتری کند و به جهت مرتبط یافتن آن با مطالب سایت، برای دیدن تبلیغ تمایل بیشتری از خود نشان دهد. اگر به دنبال تبلیغاتی هستید که با محتوای سایت هماهنگ هستند و کمتر تبلیغاتی به نظر می رسند، تبلیغات همسان به شما پیشنهاد می شود.

چرایی تبلیغات همسان:

تبلیغات بومی دستاوردهای مثبتی به‌همراه دارد. واقعیت این است که امروزه، حضور در دنیای دیجیتال به ضرورت بدل شده است. به‌ کمک این حضور، می‌توان اثربخشیِ شیوه‌های قدیمی بازاریابی و تبلیغات را افزایش داد. با کمک تبلیغات بومی می‌توانید میان اقدامات سنتیِ تبلیغات نمایشی و بازاریابی محتواییِ باکیفیت و تعاملی، نوعی تعادل ایجاد کنید.

تبلیغات همسان در مقایسه با تاکتیک‌های تبلیغات نمایشی، هنوز چنان‌که باید، رواج نیافته است. درواقع، ظرفیت‌های فراوانِ این شکل از بازاریابی هنوز کاملا کشف نشده است؛ اما با وجود مشتریان و مخاطبانی که از رویارویی با تبلیغات نمایشی خسته شده‌اند و آنها را مزاحم می‌پندارند، با سرعت خوبی رواج خواهد یافت.

میشِلین گودِت مدیر بازاریابی محتوایی شرکت ونداستا تکنولوژیز می‌گوید: «به باور من، هر روز بر شمار مخاطبان ناراضی از تبلیغات افزوده می‌شود. آنها هر روز به‌دنبال دریافت تبلیغاتی غنی‌تر هستند؛ تبلیغاتی که آنها را با خود درگیر و آمیخته ‌کند و به‌نظر می‌رسد که بازاریابی و تبلیغات همسان، میان تبلیغات و محتوای ارزشمند تعادل ایجاد می‌کند.

مزایای تبلیغات همسان:

تبلیغات بومی یا همان همسان مزایای گوناگونی هم دارد که به‌عنوان یک کسب‌وکار می‌توانید از آنها استفاده کنید.

۱. عدم بازگو کردن واقعیت محصول/خدمات در تبلیغات سنتی

براساس نظرسنجی‌ها در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، یکی از مشکلات رسانه‌ها، بازگو نکردن داستان‌ها و آگهی‌های واقعی از‌ سوی تبلیغ‌کنندگان محصولات بوده است. تغییر سبک بازاریابی از حالت سنتی به همسان، برای تبلیغ‌کنندگان کمی زمان‌بر بوده است؛ اما این موضوع اخیراً بهبود یافته و تبلیغ‌کنندگان، دیگر به‌دنبال بازگوکردن داستان‌های غیرواقعی در محتوای همسان خود نیستند.

  1. افزایش درآمد

نیمی از ناشران در آمریکا از تبلیغات همسان بهره می برند که این درصد بازگوی اهمیت این نوع از بازاریابی است. بنابراین، اکنون بهترین زمان برای به‌کارگیری این سبک از بازاریابی است

  1. یکپارچگی محتوای تبلیغات:

وقتی از پلتفرم‌های متفاوتی برای تبلیغات بهره می‌گیرید، یعنی با مخاطبان بیشتری در ارتباط هستید. پس باید در تمام کانال‌ها و بسترهای تبلیغاتی خود، از یک زبان واحد برای داستان‌گویی استفاده کنید. به‌‌بیان دیگر، برای نشر محتوا در کانال‌های گوناگون بازاریابی، باید انسجام و لحنی یکپارچه را حفظ کنید. ماهیت محتوای همسان به‌شدت روایی است. این داستان‌گویی به حفظ انسجام تبلیغاتی هم کمک شایانی می‌کند. برای نمونه، داستان‌گویی در یک پُستِ دوخطی فیسبوک کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما در قالب یک مقاله راحت‌تر می‌توان به شرح داستانی در راستای برند پرداخت.

  1. اثربخشی و کارآیی تبلیغات همسان:

باتوجه به آمارهای گوناگون، نرخ کلیک بر محتوای تبلیغی به‌شیوه تبلیغات همسان حدود چهار برابر بیشتر از تبلیغات نمایشی است. این موضوع نشان می‌دهد که تبلیغات همسان نه تنها مکملی عالی برای بازاریابی دیجیتالی است؛ بلکه می‌تواند جایگزین بازاریابی نمایشی شده و اثربخشی و کارآیی مورد نظر برای مخاطب هدف را افزایش داده است.

تبلیغات همسان

چالش‌های تبلیغات همسان :

تبلیغات همسان یکی از جدیدترین استراتژی های دنیای تبلیغات و بازاریابی است. همین امر سبب شده ، ناشران که بیشترین اثر را در تبلیغات همسان حس کرده اند و تبلیغ‌کنندگان هنوز درحال بررسی این دنیای تازه هستند. به همین جهت، بدیهی است که در آغاز راه، چالش‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد که می‌توان به چالش‌های آن اشاره کرد:

۱. عدم آگاهی کسب و کارها

یکی از مشکلات اولیه تبلیغات همسان، عدم درک کارفرمایان از آن است. به‌خاطرِ نوع این نوع بازاریابی که تلاش می کند به‌طور ضمنی به برندها و تبلیغات درباره آنها اشاره کند، برخی از کارفرماهایی که برای شرکت و برند خود به‌دنبال بازاریابی هستند، درک کاملی از این تاکتیک‌ها به‌دست نمی‌آورند. البته میزان ناآگاهی و عدم‌پذیرش این شیوه از تبلیغات رو به کاهش است.

2. مشخص‌ نشدن برچسب محتوای همسان توسط ناشران

براساس گزارش‌ مرکز «مطالعات رسانه‌های جدید» (New Media Study) هفت درصد از ناشران خبر در رسانه‌ها نامی از محتوای تبلیغات همسان یا حمایت‌شده نمی‌برند. این رقم اخیرا به ۱۱ درصد رسیده است و نشان می‌دهد که ناشران با کم‌رنگ‌ کردن مرزهای میان محتوای عادی و محتوای تبلیغی، به‌نوعی درحال گمراه‌ کردن مخاطبان خود هستند. چنانچه ناشران به‌درستی به برچسب محتوای تبلیغی اشاره کنند، بیگانگی مخاطبان با این شیوه بازاریابی کمتر شده و مشکلات موجود در اقدامات بازاریابی نمایشی دیگر پیش نخواهد آمد.

ناشران باید توجه داشته باشند که محتوای تولیدی برای تبلیغات همسان را با عناوینی مانند: «حمایت‌شده»، «تبلیغاتی» و «تقدیمی از برند…» منتشر کنند. در ایران این عناوین به این صورت توسط ماهورتیم رایج شده است: « سه شنبه های استارت آپی»، «داستان برند»، «پادکست های کارآفرینی»، «ماهورمن» و… .

اگر محتوای تبلیغات همسان به‌درستی برچسب‌گذاری نشود، یعنی در حال فریب مخاطبان خود هستید. این حق مخاطب شماست که تفاوت میان محتوای همسان و محتوای عادی را بداند.

3. کاهش ارزش برند

در تبلیغات همسان ، احتمال بروز ناهماهنگی و از بین‌ رفتن انسجام در بیان و سبک تبلیغات است. این ناهماهنگی‌ها هنگامی بروز می‌کنند که نویسندگانی خارج از حیطه‌ی کسب‌وکار یا ناآشنا با برند و شرکت شما، کار تولید محتوا را برعهده می‌گیرند. اگر نویسندگان محتوا برای تبلیغات بومی با هم و با برند هماهنگی نداشته باشند، امکان دارد که به محتوا برچسبِ «تقلبی» بخورد.

وقتی سبک بیان و لحن برند در فعالیت‌های بازاریابی ، دقیق و واضح باشد، برندها و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند سبک یکپارچه برای تبلیغات و بازاریابی در کانال‌های مختلف خود به‌کار گیرند که دقیقا همین یکپارچگی میتواند مزیت بزرگی باشد. برندها برای دوری از برچسب‌هایی مانند جعلی‌بودن، باید اعتبار گفتار و صحت را در تمام امور و فعالیت‌های تبلیغات همسان لحاظ کنند. برای تحقق چنین هدفی باید محتوایی ارزشمند و واقعی تولید کرد؛ محتوایی که با برند و کسب‌وکار موردنظر کاملا مرتبط است.

نتیجه:

بر اساس گزارش AdAge بیش از شصت درصد بازاریابان قصد دارند تا بودجه تبلیغات همسان را در سال بعد افزایش دهند. و eMarketer پیش بینی می کند که امسال بالغ بر ۴٫۳ میلیاد دلار صرف تبلیغات نیتیو خواهد شد. یعنی حدود 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته که یک راه فوق العاده برای جذب (قانونی) یک مخاطب و تلاش برای جهت دهی او به سمت بستر بازاریابی محتوایی خود است.

شما چه فکر می کنید؟ شما چگونه از تبلیغات همسان به جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کرده اید؟

نتایج آن چه بودند؟

لطفا نظرات خود را در با ماهورتیم به اشتراک بگذارید.

نویسنده و گرداورنده : حسین گوهری سلیمی