در دنیای امروز هوش مصنوعی تبدیل به یکی از اصلی ترین عناصر تجارت الکترونیک شده و در بسیاری از پلتفرمها و نرم افزارها نقش اساسی و بنیادی خود را پیدا کرده است. دیجیتال مارکتینگ نیز یکی از حوزههایی است که با ورود هوش مصنوعی بسیاری از چالشهای آن رفع شده و دچار تغییر و تحول شده است. مانند اینترنت اشیا و خودروهای بدون سرنشین و بسیاری از تکنولوژیهایی که آرامآرام جزئی از همهی ابعاد کار و زندگی ما میشوند، هوش مصنوعی نیز در علم بازاریابی دیجیتال هنوز به دوران بلوغ خود نرسیده است.
هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ هم افزایی دو سویه و متقابلی را با هم پیش گرفته اند. هوش مصنوعی اطلاعات و داده هایی را در اختیار استارت آپ های مختلف قرار میدهد که با تجزیه و تحلیل ، اعمال و درک آن، میتوان استراتژی مناسبی برای بازاریابی الکترونیکی خود انتخاب و تعریف کنیم. با پیشرفت این موضوع، استراتژیهای بازاریابی آنلاین برای مشتریان با ارزش شرکتها بهبود خواهد یافت.
در اینکه هوش مصنوعی و کاربردهای به ظاهرعجیب وغریب آن به گوش خیلی از افراد غیر متخصص خورده شکی نیست. ما در این مقاله نمیخواهیم بر روی هوش مصنوعی و دنیای بزرگ کاربردهای آن که هر روز نیز بزرگتر می شود بنویسیم، بلکه به موضوعی جزئی تر و در اصل به یکی از هزاران کاربرد هوش مصنوعی، آنهم در حوزهی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال میپردازیم که هر دو از حوزه های داغ این روزهای دنیای علوم کامپیوتر هم در فضای آکادمیک و هم در دنیای تجارت الکترونیک هستند. برای آنکه تنها کمی از شواهد این مدعا را نمایان کنیم می توان به یکی از نمودارهای متنوع گوگل توجه کنیم که با مصورسازی دادههای مربوط به میزان جستجوی عبارت بازاریابی دیجیتال کار تحلیل داده را بسیار راحت می کند.
تصویر زیر میزان جستجوی عبارت digital marketing از ابتدای سال 2004 تا به امروز در سطح جهان را نشان می دهد و هر چشم غیر مصلحی اهمیت روز افزون موضوع را با دیدن نمودار بالا درک می کند. پس چرا در تصمیماتمان به دادهها اعتماد نکنیم؟ این سوال کلید ورود به آن نقطه ای است که پای هوش مصنوعی به دیجیتال مارکتینگ باز می شود. این ارتباط آنجا مشهودتر میشود که با به کارگیری دادههای ثبت شده از کاربران و تحلیل داده ها به کمک هوش مصنوعی، اقدام به شناخت دقیق مشتری، بازار هدف و روندهای موجود در بازار برای جهت دهی به تصمیمات سازمانی و هدفگیری دقیقتر کاربران و مشتریان در جهت ارائه ی یک محصول خاص استفاده می کنیم.
در مقاله پیش رو 5 راه بهبود دیجیتال مارکتینگ به کمک هوش مصنوعی پیش رویتان قرار خواهیم داد .
پشتیبانی در لحظه مشتریان :
قطعا یک نمونه از بهترین اتفاقاتی که مشتریان یک تجربه دیجیتال می توانند تجربه کنند رسیدن به پاسخ سریع است. با استفاده از چت بات های هوش مصنوعی که یک ابزار خودکار هستند میتوانید مکالمات شنیداری یا نوشتاری خود را هدایت کنید. به عنوان مثال پیامرسانها نمونهای از این چت باتها هستند که به وسیله هوش مصنوعی عمل میکنند. چت باتها با بکارگیری اصطلاحات می توانند شبیه یک انسان رفتار کنند. سوالات را پاسخ داده، سفارشات را پیگیری کرده و برای حل برخی از مسائل ساده به شما کمک کنند. این رباتها میتوانند در طول 24 ساعته فعال باشند. به طور مثال زمان انتظار تماس برای مشتریان را کاهش دهند که این خود نمونه ی بارزی در مبحث مشتری مداری می باشد.
هوش مصنوعی هر لحظه در حال رشد و بهبود است. پیاده سازی هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ به استارت آپ ها کمک می کند اطلاعات مفید تر و تجربه بهتر از کاربران را دریافت کنند. در واقع، شرکتهای پیشرو به سادگی راهحلهایی را در کسبوکارشان به کار میگیرند که تجربه مصرفکننده، برند و کارمند را بهینهتر و از نظر هزینه موثرتر میکنند.
هوش مصنوعی نه تنها توانا به تولید محتوا ست بلکه میتواند ارزش و کاربرد آن را نیز بیشتر کند. سفارشی سازی محتوا توسط هوش مصنوعی امکان برقراری ارتباط بهتر با بازدیدکنندگان در سایتهای خاص را فراهم میکند و محتوای مرتبطتر را به آنها نشان می دهد.
توجه داشته باشید که مشتری نقش حیاتی را در استارت آپ شما دارد. درواقع محتوا برای بازاریابی دیجیتال ضروری است. بازاریابی محتوایی را می توان با توجه به دیتای جمع آوری شده نظیر رفتار مشتریان در برابر خرید و علاقمندیهایشان انجام داد.
تجربه کاربری مناسب تر با هوش مصنوعی :
یک تجربه کاربری فوقالعاده که چرخ محرّک آن هوش مصنوعی باشد، به کاربران پورتال استارت آپ شما در جستجو کمک میکند.
در شرایط کنونی احتمالاً شما در طراحی سایت خود، مجموعهای از فیلترها را برای بازدیدکننده طراحی کردهاید که به کاربران کمک میکند به آنچه دنبالش هستند برسند. تجزیه و تحلیل دادهها میتواند برای شما مشخص کند که آیا بازدیدکنندهها به آنچه که میخواستهاند رسیدهاند یا خیر. خروجی این تحلیلها را میتوان برای اندازهگیری میزان رضایت مشتری استفاده نمود. مدتزمانی که مشتری برای دریافت سرویس و استفاده از دادهها صرف میکند، در این تحلیلها مورد لحاظ قرار میگیرند.
با تحلیل سابقهی فعالیت کاربر از طریق دادههای مرتبط با تعامل آنها با بخش های مختلف خدماتمان و با تطبیق رفتار و تصمیماتمان با آنچه که کاربر به دنبالش است، می توانیم بصورت بهینه آن محتوای مناسب را به او پیشنهاد دهیم. از آثار مثبت این کار کسب مشتری وفادار (customer loyality) است. کسب مشتریان جدید از راه بازاریابی آنلاین و یا هر تجارت غیر الکترونیکی، بسیار پر هزینهتر از حفظ مشتری وفادار میباشد. به همین خاطر تبلیغات اینترنتی خاصی که برای مشتریان وفادار انجام میشود بسیار سودمندتر خواهد بود. در فروشگاه اینترنتی و در بخش پیشنهاد محصولات نیز میتوان این استراتژی را اعمال کرد.
تکنولوژی جستجوی صوتی امروزه یک فرصت عالی به کمک هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی که می تواند سرعت نتایچ را بهبود دهد و اگر این کار را به درستی انجام دهید، می توانید نام تجاری خود را به عنوان اولین نتیجه در جستجوی صوتی در مرورگرها، که واقعا می تواند با تشخیص نام تجاری کمک کند، برجسته کنید. همین موضوع باعث محبوبیت برند شما میشود .
استفاده از پردازش تصویر برای پیشینه سازی نرخ بازگشت سرمایه :
اگر به تازگی از تصویر های گوگل استفاده کرده باشید، ممکن است به این مورد توجه کرده باشید که سیستم در شناسایی و تشخیص افراد و تصاویر چقدر دقیق عمل می کند .
پیش از این، تشخیص تصویر تنها محدود به شناسایی اجزا جداشده در یک تصویر بود. اما با استفاده از هوش مصنوعی که با استفاده از نرم افزار قابل اجرا و استفاده است، اکنون این امکان وجود دارد تا توصیف دقیق تری از یک تصویر به دست بیاید. این تکنولوژی می تواند به روش های مختلفی برای بخش های متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد. برای استارت آپ های فین تک و بخش مالی، تشخیص تصویر با استفاده از هوش مصنوعی می تواند برای تسریع فرآیندهای پرداختی و ارتقای امنیت مشتری به کار گرفته شود. رسانه های اجتماعی یکی از منابع عظیم تصویرها می باشند. بدین صورت که نرم افزار هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی به دنبال تصویر خواهد گشت و آن را با کتابخانه و منبع بزرگی از تصاویر مقایسه می کند تا نتایجی را از آن استخراج کند. حال از نگاه بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ )، تشخیص تصویر به معنای همگام سازی مناسب بین محتوای آنلاین و بازدیدهای فروشگاه است. بسیاری از فروشگاه ها از نرم افزار تشخیص چهره استفاده می کنند تا مشتریان را در بازدیدهای درون فروشگاه ردیابی و دنبال کنند و این ویدئوها را به پروفایل های مشتریان متصل کنند. دانستن اینکه فرد چگونه خرید می کند، شما را قادر می سازد تا پیام های فردی هدفمند بیشتری را ایجاد و به دست مشتریان برسانید دقیقا به این صورت که بدانید کاربران در هنگام مراجعه و بازدید از محصولات و خدمات شما به دنبال چه چیزی بودند و نسبت به همان محصولات پیام های متناسب با آن را برایشان ارسال کنید .
پیش بینی رفتار مشتری توسط ماشین لرنینگ :
ابزار یادگیری ماشین میتواند بررسی کند که کدام نوع محتوا، کلمات کلیدی و عبارات مربوط به مخاطبان مورد نظر شما است. این ابزار می تواند اطلاعات معناداری را برای هر دستهبندی مشتری ایجاد کند و برای هر کدام از آنها، موثرترین راه را برای کوتاه کردن چرخه فروش ارائه کند. وقتی که هر کاربر صدها داده را به خود اختصاص میدهد، تقسیم مخاطبان آسان میشود. دیجیتال مارکتر باید تشخیص دهد چه پارامترهایی برای کمپین فروش مهم است و چه عواملی جانبی را شامل میشود. با جمع آوری این اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن میشود بخش های کلیدی کاربران را شناسایی و دنبال کرد.
هوش مصنوعی علاوه بر اینکه میتواند رفتار گذشته مشتریان را پیدا کند، میتواند از رفتار کاربران جدید هم باخبر شود و آن را پیشبینی کند. این اطلاعات که برای بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی مجدد بسیار مهم است میتواند از طریق پروفایلهای شخصی کاربران تحت اختیارتان قرار بگیرد تا متوجه نقاط قوت هدف خود شوید و بر روی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود مسلطتر شوید.
هوش مصنوعی هر لحظه در حال جمعآوری و تحلیل داده برای استفاده دقیقتر از آن است. با الگوریتمهای جدید دقت دنبال کردن رفتار مشتریان با خصوصیتهای مشترک بیشتر می شود و در نهایت این موضوع نیز به پیشبینی فروش و نرخ بازگشت سرمایه دیجیتال مارکتینگ کمک میکند.
طراحی سایت به کمک هوش مصنوعی :
با قدم نهادن هوش مصنوعی در امر طراحی سایت، برای طراحی سایت خود دیگر نیاز به شخصی مسلط به برنامه نویسی وب نداریم. تنها کافی است اطلاعاتی که باید در سایت قرار گیرد(مانند کاربری سایت، عکسها، متنهای سایت و …) را داشته، یا حتی تصویر قالب سایت (شامل عکس ها و متون) را از گرافیست خود گرفته و به ربات دهیم تا ربات یک سایت به ما تحویل دهد که طراحی آن برای یک گروه طراحی سایت شاید حتی هفتهها به طول بیانجامد.
نتیجه گیری:
در نظرسنجی که بین بیش از 1600 متخصص حرفهای در زمینه بازاریابی اینترنتی انجام شده ، حدود 61 درصد از کسانی که مورد بررسی قرار گرفتهاند اشاره کردند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مهمترین رویدادهای داده محور در سال آینده خواهد بود.
از طرفی دیگر با توجه به محدودیتهای اقتصادی موجود در ایران تنها با شناخت کامل کاربران و ارائه محصول دقیق و مورد نیاز آنها میتوان در جهت افزایش فروش گام برداشت پس می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که هوش مصنوعی میتواند یک ابزار قدرتمند برای تعامل با کاربر باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار رشد استارت آپ ها قرار دهد.
نویسنده : حسین گوهری سلیمی