تیزر تبلیغاتی تکنیکی برای نمایش آگهی در رسانه ها که عبارتند از تلویزیون، رادیو یا رسانه‌ محیطی‌ و چاپی می باشد و یا اصطلاحا به رفتاری گفته می‌شود که با کامل نشان ندادن چیزی یا کامل نگفتن حرفی، در فرد مقابل ایجاد حس کنجکاوی می‌کند. در واقع تیزر تبلیغاتی نوعی پیام است که قبل از آگاهی کامل راجع به محصولی، در قالب ویدیو، عکس، ایمیل و … نمایان می شود و هدف ویدیو مارکتینگ این است که با سرنخ دادن و نشانه، حس کنجکاوی بیننده را در مورد محصول بر انگیزد. تیزر تبلیغاتی معمولا کوتاه و خلاصه است و اطلاعات زیادی در اختیار بیننده نمی گذارد و در واقع هدفش این است تا زمان رونمایی کامل محصول، ذهن مخاطب را مشغول کند. در این گام پیامی به شما منتقل شده است اما ناقص و دقیقا نمی دانید قرار است چه مسئله ای بوجود بیاید یا اصلا محصول چیست و چه کاربردی دارد!

به‌عنوان نمونه، در تیزر تبلیغاتی که پخش می شود نمی‌دانید با چه برند یا چه شرکتی روبه ‌رو هستید. پیامی در حال انتقال است اما نمی‌دانید هدف چیست. آیا قرار است محصولی فروخته شود؟ آیا قرار است فیلمی معرفی شود؟ و سوال‌های دیگر؛ در این قسمت حس کنجکاوی در شما شکل گرفته و پر از سوال هستید که این آگهی مربوط به چیست؟

تبلیغات دقیق و صحیح و بکارگیری استراتژی و رسانه تبلیغاتی مناسب جهت انتقال محتوای تبلیغاتی به مخاطبین و مشتریان بازار هدف می تواند مرحله معرفی و یا رشد از چرخه عمر محصول را با سرعت بالایی طی کند. در میان انواع تبلیغات ( رسانه ای، محیطی، چاپی و … ) کماکان تیزرهای تلویزیونی که زیر مجموعه تبلیغات رسانه ای می باشند بیشترین و بهترین تاثیر گذاری را روی مخاطبین البته بسته به نوع محصول ( مصرفی و صنعتی) دارند.

تیزر تبلیغاتی

تیزر تبلیغاتی چه ویژگی هایی دارد؟

در شرایط امروز تیزرهای تبلیغاتی خلاقانه و حرفه ای تبدیل به ابزاری بسیار مفید در جذب مشتری و تأثیر گذاری بر مردم شده اند. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید در جریان باشید که در بازار های امروزه رقابت بسیار شدیدی وجود دارد که در آن تنها برندی موفق خواهد بود که بتواند بهتر از سایر مجموعه ها پیام و محتوای خود را از طریق تبلیغات به مخاطبین انتقال دهد.

هر تیزر تبلیغاتی باید مخاطب و جامعه هدف خود را بشناسد یعنی شما باید بدانید که برای کدام دسته از جامعه تبلیغ میکنید برای مثال اگر بخواهید برای خانم ها تبلیغ کنید باید قالب تیزر با افکار و علایق آنان هم خوانی داشته باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک تیزر از نظر استراتژیک باید بی عیب و نقص باشد و دارای مفهومی خلاقانه باشد وصحیح اجرا شود.

ویژگی های تیزر تبلیغاتی را می توان بصورت زیر بیان کرد:

  • استفاده از ایده های خلاقانه و مفهومی
  • استفاده از جذابیت های ظاهری
  • استفاده از سرعت مناسب جهت انتقال پیام
  • ساخت تیزر بر اساس نیاز مخاطبین نه بر اساس سلیقه کار فرما (مخاطب محور)

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

گام اول: تعریف پروژه ساخت تیزر

پس از برقراری ارتباط ماهورتیم و کارفرما و مشخص شدن نوع محصول یا خدمات، فرم نظر سنجی ( فرم بریف تبلیغاتی ) در اختیار کارفرما قرار خواهدگرفت. در این فرم سوالاتی مطرح شده است که به ما به عنوان سازندگان تیزر تبلیغاتی کمک می‌کند تا مشخصات دقیق تری از چگونگی پروژه جمع آوری کنیم که در واقع این مرحله به شناخت ذهنیت کارفرما و چگونگی عرضه خدمات کمک شایانی خواهدکرد.

گام دوم : آماده سازی طرح و سناریو

گام دوم آماده کردن طرح سناریو است. تیم ایده پردازی ماهورتیم با توجه به گفتگوهای انجام شده و با استناد به فرم بریف تبلیغاتی موضوع جلسه ایده پردازی محصول را آغاز می‌کند. خروجی این جلسه در آخر رسیدن به سه طرح و ایده کاملا کاربردی و قابل اجرا در مورد محصول است که در اختیار کارفرما قرار می گیرد.

گام سوم : پیش تولید

در گام پیش تولید سناریو انتخابی در اختیار تیم تولید ماهورتیم قرار گرفته و با توجه به نیاز سناریو به بازدید لوکشین ، انتخاب بازیگر، انتخاب فیلمبردار و … پرداخته شده و تستهای لازم از جمله تست لباس و تست گریم روی بازگیران انجام می شود و ماهورتیم خود را برای تولید کار آماده می کند.

گام چهارم : تولید

در این گام گروه تولید به مدیریت و سرپرستی کارگردان در روز و مکان مشخص شده تولید کار را آغاز کرده و به ضبط و ثبت پلانهای سناریو می پردازند. مرحله تولید یکی از حساس ترین و مهم ترین مراحل کار است ونیاز به تمرکز و دقت بالای تمام افراد گروه دارد. در مرحله تولید تمام آنچه که روی کاغذ سناریو نوشته شده است اجرایی شده و ذهنیت ها به عینیت خواهند رسید.

گام پنجم : پس از تولید

در این گام نیز راشهای ضبط شده یا به زبان ساده تر فیلمهای خام با نظارت کارگردان در پروسه مونتاژ قرار می گیرد. تدوینگر یا همان ادیتور وظیفه ترکیب بندی پلانها را بر عهده دارد. صداگذاری، اصلاح رنگ، هماهنگی موزیک و تصاویر، جلوهای گرافیکی و تبدیل خروجی‌های مختلف نیز در پایان این مرحله صورت میگیرد. تیزر شما آماده است و می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

تیزر تبلیغاتی

8 نکته کلیدی برای ساخت تیزر :

1- به جای محصول بر مخاطب تمرکز کنید

فرق تیزر تبلیغاتی با دیگر انواع تبلیغات در این است که خصوصیات محصول به راحتی در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد. در ویدیو مارکتینگ به جای اینکه بر نشان دادن خود محصول اصلی تمرکز کنید توجه تان را بر مخاطب هدف معطوف کنید. این محصولی که شما عرضه کرده اید چه مشکلی را از مخاطب حل می کند؟ ویژگی های اصلی و مشخص محصول چیست؟ چه چیزی به تازگی به آن اضافه شده است؟ چه کاربردی دارد؟ سعی کنید فضایی را با محصول تصویر سازی کنید که مخاطب بعدا قرار است با محصول انجام دهد.

2-ایده خلاقانه داشته باشید

مخاطب امروز بسیار باهوش و نکته بین است و به وقت دیدن محتوای تکراری و خسته کننده ی همیشگی از ادامه تماشا دست می کشد. یکی از بارز ترین ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی خوب داشتن ایده جدید و ناب است. مخاطب روزانه با حجم زیادی از محتوا روبرو است و محتواهای تکراری را پس می زند. در این میان رسالت شما برای معرفی و شناساندن محصول یا خدمتتان این است که محتوایی برای تیزرتان تهیه کنید که چه از لحاظ بصری و چه اطلاعاتی برای مخاطب جدید باشد به طوری که وقت بگذارد و آن را تماشا کند. در غیر این صورت اگر از ایده های معمول دیگر کپی کرده باشید و نگاه متفاوتی به محصول خودتان نداشته باشید، انتظار اینکه دیگران نیز تبلیغات محصول شما را متفاوت ببینند بیهوده است.

3-کمی ابهام به تیزر اضافه کنید

ممکن است احساس کنید افراد اگر از چیزی کامل سر در نیاورند کلافه شوند. اما برخی مواقع این خلاف واقع است و اضافه کردن کمی ابهام و رمز و راز به تیزر تبلیغاتی باعث می شود بیننده ذهنش کنجکاو شود و دنبال وقایع بعدی باشد. یا حتی ویدیو را چندین بار ببیند تا بلکه نکته ای را از آن در آورد. هدف کلی تیزر تبلیغاتی جلب توجه مخاطب است به طوری که خودش هم متوجه نشود. داستان را طوری نشان دهید که نیمه تمام بماند یا علامت سوالی در ذهن مخاطب ایجاد کند. یا تیزر هایتان را به صورت سریالی تهیه کنید و به صورت مرحله ای آن را منتشر کنید.

4-تیزر تبیلیغاتی را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید

تمام دلیل معرفی یا به اصطلاح عرضه محصول این است که به میزان هر چه بیشتر توجه مخاطب را جلب کند. برای کسب و کارهای نوپایی که بودجه های آن چنانی برای تبلیغات ندارند شاید تبلیغات تلویزیونی کمی سنگین به نظر بیاید. خوشبختانه امروزه به اندازه کافی کانال ها و شبکه های اجتماعی با میزان بالای مخاطب وجود دارند و بهترین پلتفرم برای انتشار تیزر های تبلیغاتی به شمار می آیند. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام همگی برای کمپین تیزر تبلیغاتی شما پر مخاطب و مناسب هستند. بهتر است تیزر کمپین شما حدود 20 تا 30 روز قبل از لانچ محصول منتشر شود تا وقت مناسب برای تاثیر گذاری بر مخاطب را داشته باشد و طوفان فکری مناسب را ایجاد کند.

5-زمان تیزر تبلیغاتی را مدیریت کنید

از نظر علمی ثابت شده است که محدوده زمان توجه افراد در حدود 8 ثانیه ابتدایی شکل می گیرد. به این معنا که مخاطب تا حدود 8 ثانیه ویدیو شما را تماشا می کند و اگر در این زمان نتوانست نظرش را جلب کند از آن گذر می کند. نکته حائز اهمیت اینجاست که شما 8 ثانیه فرصت دارید تا توجه کاربر را جلب کنید یا او را به ادامه تماشای تیزر ترغیب کنید پس سعی کنید نکات جالب و نشانه ی کلیدی تان را در همان 8 ثانیه اول بگنجانید و طفره رفتن را کنار بگذارید.

6-از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره بگیرید

در موارد بالا گفتیم که منتشر کردن تیزر در شبکه های اجتماعی ضروری است. اما از چه طریقی؟ اگر شما یک تیزر ویدیویی عالی هم تهیه کرده باشید اما صفحه اینستاگرامتان فقط 200 فالوئر داشته باشد آیا تمام هزینه ای که کرده اید فقط برای 200 نفر بوده؟

طبیعتا اینجا بحث اینفلئونسر مارکتینگ مطرح می شود. اینفلوئنسر ها افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی هستند که تعداد زیادی فالوئر دارند. با مقداری هزینه می توانید با آنها قرار داد ببندید تا تیزرتان را در صفحه شان قرار بدهند و تعداد بیشتری تبلیغات شما را ببینند. فراموش نکنید که برخی صفحات فقط با فالوئر فیک صفحه شان را بنا نهاده اند. سعی کنید با افراد شناخته شده با نرخ اینگیجمنت بالا قرار داد ببندید. نکته دیگری که باید در نظر داشت هم خوانی صفحه اینفلوئنسر مورد نظر با محصول شماست. حوزه فعالیت اینفلوئنسرها را در نظر بگیرید و مرتبط ترین اینفلوئنسر با محصول را انتخاب کنید تا در جلب توجه بازار هدف مرتبط ناکام نمانید.

7-از شمارش معکوس استفاده کنید

قبل از انتشار تیزر تبلیغاتی از شمارش معکوس استفاده کنید. قابلیت تقریبا جدیدی که اینستاگرام هم در استوری هایش از آن استفاده کرده است و می توانید از آن بهره ببرید. استفاده از شمارش معکوس دو مزیت دارد:

  • هیجان رونمایی از محصول را بالا می برد
  • مانند یک یاد آور عمل می کند و مخاطب را از زمان دقیق آگاه می کند.

هدف ما در مرحله تیزر تبلیغاتی این است که مدام بدون آنکه از اصل محصول یا ویژگی های آن صحبت کنیم ذهن مخاطب را راجع به محصول بیدار نگه داریم.

8-از ترکیب رسانه ها استفاده کنید

طبیعتا هر کسب و کاری بسته به بودجه اش رسانه مورد نظر برای پخش تیزر تبلیغاتی اش را انتخاب می کند. اگر کسب و کار بزرگی هستید و بودجه تبلیغاتی بالایی در نظر گرفته اید پخش تیزر را از رسانه های مختلف انجام دهید. از پخش در تلویزیون گرفته تا بیلبورد های شهری و بین شهری تا شبکه های اجتماعی و حتی پادکست برندتان. از همه پلتفرم های مورد نظر استفاده کنید چرا که مخاطبین این پلتفرم ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند و اینطور صدایتان را به گوش افراد بیشتری رسانده اید. به عنوان مثال در فیسبوک عکس کاورتان را به تیزر محصول جدید اختصاص دهید یا در پادکست تان از لانچ محصولتان خبر دهید.

ویدیو مارکتینگ

نتیجه گیری :

هر کسب و کاری برای معرفی محصولش نیازمند تبلیغات است. اما تبلیغات نیز استراتژی های مخصوص به خودش را دارد و فقط با ساخت یک ویدیو تبلیغاتی و انتشار آن بدون استراتژی نمی توان انتظار نتیجه بخشی تبلیغات را داشت. در واقع هر برندی نیازمند آن است که ذهن مشتری را از قبل برای محصول آماده کند و در او هیجان خرید ایجاد کند. تیزر تبلیغاتی یکی از روش های ایجاد هیجان در مشتری است که هم نام برند را در ذهن او نهادینه می کند و هم منجر به فروش بیشتر محصول می شود.